Børnemeditation hjælper
dit barn med at finde indre ro

Børnemeditation hjælper dit barn med at finde sin indre ro i en hektisk hverdag fyldt med indtryk og informationer.

Vores børn får så utroligt mange indtryk i løbet af en dag, og de kan være svære at navigere i for et barn. Vi kan ikke stoppe den konstante strøm af påvirkninger, men vi kan give vores børn en pause, hvor de kan finde ro i sig selv og mærke efter, hvad de tænker og føler. Her er børnemeditation et fantastisk redskab, fordi det er nemt at bruge og samtidig virker så godt.

Mindfulness øvelser til Børn med ADHD og angst

Leder du efter børnemeditationer?

Prøv Mindfulness for Børn appen med et månedabonnement. Her betaler du kun for en måned ad gangen, og kan opsige når som helt. Der er ingen binding, ud over den måned du har betalt. 

Vi har mange faste medlemmer, og har derfor valgt også at tilbyde muligheden for at købe adgang en gang for alle til en meget fordelagtig pris.

Meditation logo

Børnemeditation stoppede min søns nedsmeltninger

Måske kender du fornemmelsen af at stå med et barn, der er så opslugt af sine følelser, at barnet ikke er til at komme i kontakt med. Du kender frustrationen, knuden i maven, der vokser, og hjertet, der trækker sig sammen.

Sådan havde jeg det med min ældste søn, Geo, da han var lille. Han kunne få nogle kæmpe nedsmeltninger, hvor det tog lang tid for ham at falde ned. Det var en hård tid, hvor jeg var usikker på, hvordan jeg bedst kunne hjælpe ham. Her blev børnemeditationer, sanseøvelser og mindfulnessøvelser Geos og min redning.

 

Børnemeditationerne hjalp Geo med at få styr på sine følelser og sin uro i kroppen. Han lærte at trække vejret roligt og mærke efter, hvilke følelser og tanker der rumsterede i ham. Det hjalp ham til at falde til ro, når han var blevet overvældet af dagens indtryk. Samtidig blev han god til at sætte ord på sine følelser og tanker, så vi kunne snakke om dem. De dybere samtaler, som handlede om mere end ”hvad har du så lavet i skolen i dag?”, har knyttet os endnu tættere til hinanden.

 

Ikke flere store dramaer

I dag har vi slet ikke de store dramaer herhjemme – selv efter Geo er blevet teenager. Børnemeditationerne har gjort begge vores sønner gode til at mærke efter, hvornår de har brug for at tage en mental pause og lade op. Det gør, at vi som familie ikke behøver at bruge tid og energi på drama og kaos. I stedet har vi meget mere overskud til nærvær og hyggetid med hinanden.

Sådan gør meditation dit barns hverdag nemmere

Mindfulness øvelser til Børn med ADHD og angst

Meditation træner en masse gode evner hos dit barn. Lige fra evnen til at fokusere sin opmærksomhed og koncentrere sig til at kunne genkende og tale om egne (og andres) følelser.

Her er, hvad børnemeditationer kan hjælpe dit barn med:

Øvelserne og refleksionerne fra børnemeditationerne kan dit barn bruge i sin hverdag, når det har brug for det.

Åndedrætsøvelserne, der virker beroligende, kan dit barn bruge, hvis det pludselig føler sig utryg, vred eller bange i institutionen eller i skolen. Efter der har været legetid, og alt i kroppen og hovedet sitrer, kan dit barn bruge en fokusøvelse til at blive nærværende og rolig, når det er tid til lektier eller (uha 😊) pligter derhjemme. 

Når børn først er vant til at meditere, kommer teknikkerne naturligt til dem, når de har brug for dem.

Som en ekstra bonus for dig som forælder kan du glæde dig til, at dit barn bliver dygtigt til at fortælle dig, hvordan det har det, og hvad det har brug for. Det skærer ned på frustrationerne og frigiver energi og til mere hygge og nærvær.

Vil du prøve børnemeditationer med dit barn, kan du finde vores guidede danske meditationer og mindfulnessøvelser her

Meditation kan hjælpe dit barn, når det skal sove

Børnemeditationer hjælper dit barn med at få kroppen og tankerne til at falde til ro. Måske kender du det med, at det er ved at være sengetid, men dit barn har alt for meget krudt bagi til at kunne falde til ro. Eller måske har dit barn en masse tanker, der rumsterer, når det er puttetid, så barnet har svært ved at falde i søvn. Sov godt-meditationer hjælper dit barn med at få kroppen til at falde til ro og give slip på de forstyrrende tanker. Meditationerne fører blidt og nemt dit barn ind i drømmeland, og i mange familier er en guidet sov godt-meditation en fast del af putteritualet.

Læs mere om, hvordan godnatmeditationer kan hjælpe dit barn med at falde i søvn og sove igennem >

Mindfulness for børn øvelser til behandling af stress hos børn med angst

Find børnemeditationer til dit barn

Få adgang til Pias guidede børnemeditationer i vores App, Mindfulness for Børn.
Mindfulness for Børn er en abonnementsservice, som tilbyder guidede børnemeditationer, sov godt-meditationer til børn, sanselege og yoga- og qi-gong-øvelser til dit barn.

Du får adgang til…

Skal du også prøve Mindfulness for Børn appen? 

Du kan altid tage blot en enkelt måned og så beslutte, om det er noget for jer.

Bliv medlem og hjælp dit barn allerede i dag.

Pia Holgersen fra Mindfulness for Børn psykomotorisk fysioterapeut
Scroll to Top

Har du et barn med angst?

Hej, jeg hedder Pia. Med en baggrund indenfor fysioterapi, psykomotorik og afspænding, har jeg udviklet kurset ‘ Hej Angst,’ der er designet specielt til forældre med børn i alderen 5-9 år.

Fagligt og personligt forstår jeg udfordringerne ved at være forælder til et barn med angst. Det er frustrerende og skræmmende når angsten hæmmer barnet, og den tilbudte hjælp ikke virker, eller kun hjælper lidt.

Savner du konkrete og let anvendelige redskaber, så du både kan støtte dit barn her og nu og klæde dit barn på til at håndtere og dæmpe angsten selv, når du ikke er i nærheden?

 Det kan jeg hjælpe dig med!

Pia Holgersen fra Mindfulness for Børn psykomotorisk fysioterapeut

Jeg glæder mig til vi ses ❤️ Pia